Tsikli amordiõli valik

 

Amordiõli, selle manustamine ja koguse määramine

 


Katsu leida mingi joonis ja kujutada nende torude vahele veidi õli. Nüüd kui amordi kokku surud väheneb amordi alumises otsas ruumala ja kuna õli on vedelik, (pole ta ka eriti kokkusurutav) siis peab ta kuhugile ära voolama.
Selleks on amordi pulkadel sees augud (kujuta ette seda uuemat sorti kohvi press kannu, kus kohvipaks põhja surutakse. Aga veidi teise ehitusega;-) )
Augud on kalibreeritud ja mõningatel reguleeritavad. Aukude suurusest ja õli tihedusest johtub ära kui pehme hark on. Uuematel on seal sees ka klapi süsteem, et hargi sisse vajumisel oleks hüdrauliline takistus väiksem, kui vastupidi.
Õli valatakse sisse amordipulkade ülemistest otsadest, nendel käib kork keermega pealt ära ETTEVAATUST! uuematel peaks sees rõhk olema nii 0.5 - 1.2 at. ja vedru on veidi pinge all. Rõhu saab välja lasta vastavast niplist mis on kuskil amordi ülemiste otsade juures või päris korkide peal, ah jaa vahest on korkidel ilu lutt otsas ja neid pole kohe näha. Vedru pinge ei tohiks palju paha teha, aga pärast on tülikas korkke tagasi peale saada.
Õli hulk tuleks vastava tsikli manuaalist välja lugeda, aga kui pole, siis peaks jääma 100 ja 250 kuubiku vahele. Tee nii: enne kui korgid peale paned, vala 100 kuupi sisse, nüüd liiguta liiguta seda amordipulga alumist otsa üles ja alla, (NB ülevalt kork maas ja ratas alt ära) kuula kas koriseb, või liigub sujuvalt. Liigutada tuleb kogu amordi käigu ulatuses, eriti lõpuni välja (all ruumala suurim).Kui koriseb vala 50 kuupi juurde, proovi uuesti... kuni amordipulk liigub sujuvalt. Seejärel teine amort. PS amordi kummagile pulgale võib minna erinev kogus õli.

Seda oleks äärmiselt lühidalt amortidest, tegelt on sellest kirjutatud raamatuid.


Erik:

Huh, keegi küsib midagi motoasja kaa! Esikahvli amortidest pead teadma ainult niipalju, et kui proovid kahvlit loksutada (rattast) pikisuunas edasi-tagasi, siis ei tohiks sel olla tuntavat lõtku. Teine asi: simmering-tihendid ei tohi lekkida. Kui lekivad, siis on vaja ära
vahetada, mis on küll ühe õhtu tegevus, kuid üsna tüütu selline.
Soovitav on ka remondimanuaal selle juures, et kahvlit õieti lammutada ja pärast jälle kokku saada. Ja see kolmas asi: kui simmerid ei lekigi, siiski tuleb kahvliõli vahetada vähemalt kord aastas. Soovitan panna kõige paksemat saada olevat ÜHEASTMELIST kahvliõli, kas 15 või koguni 20 vist oli viskoossusnumber. Olen kasutanud ise mõned ajad Valvoline mitmeastmelist 5W15(20?) kahvliõli ja ei ole sellega üldse rahul, see aasta kavatsen proovida mingit paksemat üheastmelist õli. Selle mitmeastmelisega on kahvel liiga pehme. Eesti teedel.

>Kustkaudu ja kuhu täpselt, palju jne. Seletamisel vôtke aluseks teadmine, et seletate inimesele, kes
>pole enne mootorratast näinudki. Nii saab asi kôige selgem.

Oeh... Kas manuaali kindlasti pole? Äkki hangid? Kuigi see tegevus on küllaltki sarnane kõigil tsiklitel, on erinevusi siiski pisiasjades,
mida kõige parem käsitleda piibel ühes ja krutsifiks (loe: mutrivõti) teises käes. Kahvli lammutamisel võta appi sõber, kes seda soovitavalt kord on teinud. Paltiiski mnt. töökotta _ära_ mine. Edu saadab sel juhul sind!

Ikka ei usu? No siis:
Õli valatakse ikka ülevalt. Enne aga tuleb lasta vana õli alt välja. Üldiselt manuaalis on õli hulk antud milliliitri täpsusega, aga olen
märganud, et õli määr on tihti kahvli torutäis, juhul kui kahvel on kokku surutud ja vedru on ka sees (NB! Korki peal veel pole!).
Kahvli tühjendamiseks lase õhuga amortidest kõige enne õhk välja, seejärel otsi väiksemat sorti kruvikesed/poldikesed kahvli harude
allosast, aseta õlivann nende alla, siis keera need välja. Vajuta kahvel kokku, korda seda liigutust mõned korrad, kuni õli enam ei välja ei tule. Täitmiseks kruvi need korgid tagasi. Aseta mootori alla tugi, nii et esiratas ripub õhus. Seejärel ava kahvli torude ülemine ots. See on suletud erinevatel viisidel: stopperklambriga, vindiga korgiga jne.
Vedrud vabanevad pingest ja hüppavad üles, õnneks mitte küll väga hullu pingega. Lükka kahvel kokku niipalju kui läheb (tõsta rattast). Vala uus õli kahvli torudesse (vedrusid võib eelnevalt välja võtta, imetleda, puhastada ja tagasi panna). Kui on manuaal, siis järgi õlihulka selle järgi, kui pole, siis vala kokkusurutud kahvlisse, milles on ka vedrud, õli enam-vähem torude servani. Lase kahvel alla vajuda. Pane korgid peale tagasi. Löö käsipumbaga vajalik õhurõhk sisse. Võta õlut. Minu eest ka.

Erik
1982 GL1100i Fat Lady
privat: erik@starline.ee


Kalle:

Minu ratta Clymeri manualis on see koht väga selgeks tehtud, nagu muugi teema. Ja eespool oli juba pädevalt jutuks kah.
Ikka alt välja ja ülevalt sisse.Raamat on hea asi, vähe sellest, et õli viskoosus ja kogus on ära toodud, seletab see
nii samm sammult asja ära, et raske on eksida. Ja lõpuks kui õige kogus vedlikku sees, nõuab veel kontrolli-- käsib võtta
pika sirge traadi ja see putke ajada ja siis toob iga aasta kohta ära täpse õli tasema millides. Ise olen õli seal vahetanud
kaks korda, aga viimane kord sai kah kahvel veidi pehmem kui esimene kord.
Ei teagi kus, või mis, nüüd talvel teen uuesti.
Kasutan Castrol fork oil-i 10w ,raamat lubas ka 15w panna- proovin nüüd järgi.
Niisiis oleks vaja teada täpset õli kogust ja raamat oleks väga abiks, seda on muidu kah hea lugeda

Kk.


Sildid: