Motorsport.ee

Priit Biene teenis enduro MM-sarja kokkuvõttes kaheksanda koha

Priit Biene

Saksamaal, Rüdersdorfis sõideti enduro MM-sarja viimane etapp, kus selgusid uued meistrid. Ainsa eestlasena sõitis terve hooaja kaasa Priit Biene, kes lõpetas oma debüüthooaja Junior-2 klassis kaheksanda kohaga.

Selle koha kindlustamiseks tuli Bienel olla kiirem Euroopa meistrist Mirko Spandrest, mida ta ka mõlemal päeval suutis. Seda hoolimata Bienel sees möllanud haigusvimmast.

Biene oli viimasel etapil Saksamaal esimesel päeval 11. ja teisel kümnes. Kokku oli MM-hooajal kavas seitse etappi, millest Biene osales kuuel. Biene teenis 75 punkti ning teenis aasta kokkuvõttes kaheksanda koha. Junior-2 klassi võitis itaallane Matteo Cavallo, kes võitis kõik etapid peale kahe ning teenis 200 punkti.

E-1 klassis läks MM-tiitel britile Brad Freemanile, E-2 klassis katkestas viimasel päeval punktitabeliliider Alex Slavini ning kolmandat korda võitis tiitli soomlane Eero Remes. E-3 klassis võidutses britt Steve Holcombe.

Tänavu kuulus esmakordselt MM-kalendrisse ka Eesti etapp, mis leidis aset 1.-3. juunini Tallinnas. Kõik eelpool nimetatud klasside võitjad teenisid võidupunkte ka Tallinna etapilt.

Superpole1 võitnud Hannes Soomer, teenis Argentiinas 3 MM-punkti

Hannes Soomer. Foto: Václav Duška Jr.

Möödunud nädalavahetusel sõideti Argentiinas, Supersport klassi hooaja eelviimane MM-etapp. Hannes Soomer polnud varem oma karjääri jooksul küll San Juan Villicum ringrajal sõitnud, kuid sellest hoolimata harjus eestlane rajaga kiiresti ning võitis laupäevase Superpole 1.

Superpole 2 parandas Racedays meeskonna sõitja oma aega veel 0,11 sekundi võrra ning sõitis võistluseks välja üheksanda resultaadi. Kahjuks pidi eestlane pühapäevase võistluse avaringil paar kohta tagasi andma ning lõpetas selle 11. positsioonil. Viienda ringi lõpuks oli tihedas grupis sõitnud eestlane kukkunud 13.kohale. Kuigi järgneva paari ringiga õnnestus Soomeril koha võrra tõusta, siis 19 ringilise võistluse lõpetas Hondal sõitnud eestlane siiski 13. kohal. Sarnaselt viimase Euroopas sõidetud etapiga, võitis ka Argentiinas Jules Cluzel (Yamaha), kellest Soomer jäi 19.ringi kokkuvõttes maha 37,2 sekundiga.

„Kindlasti ei olnud see tulemus see mida ootasime aga meil oli hea nädalavahetus ja peame võtma sellest kaasa positiivse. Võistluses oli mul raske kasutada ära Honda tugevaid külgi ja ka võistluspäeva ilmastiku tingimused ei lihtsustanud seda. Jällegi õppisime selles võistlusest juurde ja kindlasti läheme veelgi tugevamana vastu Katari etapile. Aitäh meeskonnale, kes tegid suurepärast tööd. Me muutume iga nädalavahetusega paremaks, nüüd aga peame suutma kogu selle arengu realiseerida ka pühapäevases sõidus“ oli Soomer kokkuvõtlik.

MM-arvestuse Supersport klassi liidrina jätkab Sandro Cortese. Argentiinas 3 MM-punkti teeninud Hannes Soomer hoiab peale ühteteist sõidetud MM-etappi 30 punktiga, 15.kohta.

Supersport klassi hooaja viimane võistlus sõidetakse kahe nädala pärast Kataris.

Erik Aaslav-Kaasikule MM-tiitel, Aabrams pronksil

Erik Aaslav-Kaasik. Foto: Viesturs Lacis

Eile tõid veemoto MM-sarja viimaselt etapilt Itaaliast Eesti veemotosportlased koju taas kaks medalit: Erik Aaslav-Kaasik on maailmameister paadiklassis F-125, Erko Aabrams tuli F-500 klassis pronksile.

Itaalias Borettos lõppes eile MM-sari paadiklassidele F-125 ja F-500. Kevadel liiga väikese veetaseme tõttu ära jäänud Boretto Hydro GP sõideti möödunud nädalavahetusel uuesti. Sellel korral vett jagus, aga mõni päev varem mägedes sadanud vihm tõi nädalavahetuseks Po jõele mägedest alla ujuvat prahti ja oksi, mis muutsid olukorra võistlejatele päris ekstreemseks.

Laupäeval sõideti ainult vabatreening, mis läks arvesse ka kui ajasõit. Võistlussõidud lükati kõik pühapäevale, kui loodeti olukorra paranemist. Pühapäev algas klassi F-125 võistlussõiduga, kus oli tiitli eest võistlemas Erik Aaslav-Kaasik. Erik sai hea lähte ja juhtis sõitu kuni lõpuni. Teiseks tuli Eriku suurim konkurent MM-tiitlile Sebastian Kecinski Poolast. Teises sõidus kõik kordus ja Erik asus võistlust juhtima kahe sõiduvõiduga.

Kolmas sõit otsustati ära jätta, kuna tingimused jõel halvenesid. Erik Aaslav-Kaasik võitis etapi ja tuli F-125 MM-sarja kokkuvõttes maailmameistriks. Hõbemedal kuulus Sebastian Kecisnkile ja pronks Henryk Synorackile Poolast. Sanna Aaslav-Kaasik tuli Boretto etapil seitsmendaks ja MM-i kokkuvõttes saavutas oma debüüthooajal selles sarjas viienda koha.

Klassis F-500 toimus MM-sarja neljas ja viimane etapp. Ajasõit Erko Aabramsil ebaõnnestus, kuid esimeses võistlussõidus tuli ta üle finišijoone teisena. Sõidu võitis Marian Jung Slovakkiast. Jung võitis ka teise sõidu ja tuli MM-sarja kokkuvõttes maailmameistriks. Erko oli teises sõidus viies ja etapi kolmas koht andis talle MM-sarja kokkuvõttes pronksmedali. Hõbemedal kuulus Attila Havasile Austriast.

Paikusel selgusid kestvuskrossi hooaja parimad

Soolode start. Foto: Madli-Liis Kuus

Läinud nädalavahetusel sõideti Paikusel kestvuskrossi Eesti meistri- ja karikavõistluste viimane etapp, kus soolosõidus näitasid parimat minekut vennad Aigar ja Martin Leok, kes võtsid võistluselt ka lõpuks kaksikvõidu. Quadidel osutus aga kindlalt parimaks tänavune Euroopa meister Kevin Saar.

Sooloklasside kahetunnise sõidu alguses heitlesid esikohale kolm Sõmerpalu sõitjat Aigar Leok (Yamaha), tema vend Martin (KTM) ja Jan Jakobson (Kawasaki), kuid alates neljandast ringist asus liidriks Aigar Leok, kes enam esikohta ei loovutanud ja võttis lõpuks üle minutilise vahega vend Martini ees esikoha. Jakobson jäi võitjale alla juba ühe ringiga.
Klasside arvestuses võitis Aigar Leok E-1 arvestuses, kus talle järgnesid Husqvarnadel võistelnud lätlane Edgars Silinš ja Marek Künnapas (Pärnu MC). Leok tuli ka Eesti meistriks, hõbeda sai Künnapas ja pronksi Kermo Uue (Yamaha, MK AEX), kes oli Paikusel 5.

E-2 arvestuses oli finaaletapil parim Jakobson, teise koha sai Tanel Rauk (Saku MK, Kawasaki) ja kolmanda Timmo Mõts (Husqvarna, Sõmerpalu MK) ning sama järjestus oli ka hooaja kokkuvõttes.

Martin Leok võidutses aga Paikusel Enduro klassis leedulase Arunas Gelazninkase (KTM) ja lätlase Jurgis Žukase (Husqvarna) ees. Leokile kuulus ka Eesti meistritiitel ning talle järgnesid Paikuse 4. mees Riho Keerme (KTM, Jõhvi MK) ja Ragnar Valdstein (Husqvarna, Karksi Racing Team), kes oli finaaletapil 6.

Veteran 40+ klassis oli Paikusel kiireim lätlane Einars Vinters (KTM) võistluse eestvedaja Toivo Nikopensiuse (Yamaha, Paikuse MK) ja Reio Engmani (Yamaha, Lääne MK) ees. Eesti meistriks tuli aga Paikusel 4. koha saanud Tarmo Jaasi-Tamm (KTM, MK K&K), hõbeda sai Engman ja pronksi Aivo Rabbi (KTM, Paikuse MK), kes oli finaaletapil 7.

85cc klassis oli Paikusel rajal ainult üks võistleja Aron Annerviek (KTM, Pärnu MC), mistõttu see etapp meistrivõistluste arvestusse ei läinud. Eesti meistriks tuli soomlane Tiitus Enjala Joosep Pärna ja Tristan Loobi ees.

Ülejäänud masinaklassid võistlesid Eesti ja Balti karikavõistluste arvestuses. Nii sõitsid E-3’s end Paikusel esikolmikusse Elary Talu (KTM, Sõmerpalu MK), Argo Keerme (Beta, Jõhvi MK) ja leedulane Andrius Mitkevičius (KTM). Eesti karikavõitjaks tuli selles klassis Keerme, teise koha sai Talu ja kolmanda viimaselt etapilt puudunud Indrek Tomingas.

Seenior 50+ klassis võidutses Paikusel leedukas Danielius Žoštautas lätlase Ivars Mikelsonsi (mõlemad KTM) ja Jüri Makarovi (Honda, Pärnu MC) ees, karika võitis aga Nikopensius, kes oli esikoha juba enne finaaletappi kindlustanud. Hooaja kokkuvõttes oli teine Makarov ja kolmas Paikuse 6. mees Pertti Salonen (Yamaha, Kagu MK).

Hobi B klassis võtsid Paikusel kaksikvõidu Pärnu Motoclub sõitjad Mati Nuut (KTM) ja Reiko Burket (Husqvarna) ning kolmandaks tuli Taavi Palu (Kawasaki, Star Racing). Karikavõistlused võitis Nuut, teine oli Burket ja kolmas Paikuselt puudunud Siim Rotmeister.

Hobi C-s sõitsid end esikolmikusse Risto Ild (Yamaha, Pärnu MC), Tiit Keldo (KTM, Sõmerpalu MK) ja Joel Toome (Honda, Pärnu MC), karikavõistlustel oli aga lõppseis Ild, Toome ja Keldo.

Riho Ild (Yamaha, Pärnu MC) võitis seevastu Hobi D klassis, kus talle järgnesid Kevin Mõts (Kawasaki, Sõmerpalu MK) ja Egert Veltson (KTM, RedMoto Racing), Eesti karikavõitjaks tuli Mõts, teine oli Ild ja kolmas Harmo Ilves (Yamaha, MK K&K), kes oli Paikusel 4.

Kaunima soo kiireim oli Paikusel Agnes Võsanurm (KTM, Pärnu MC), kellele järgnesid Sõmerpalu motoklubi sõitjad Kris Jalas (TM) ja Jane Ilves (Husqvarna). Eesti karikavõitjaks tuli Jalas, Võsanurm oli teine ja Ilves kolmas.

Balti karikavõistluste arvestusse kuulud Hobi 30+ klassis võidutses Paikusel Rene Jerbach (Husqvarna, RedMoto Racing) lätlaste Gatis Megrise (KTM) ja Janis Freimanise (Husqvarna) ees. Junior 14+ parim oli aga Läti noormees Miks Rasmanis (KTM), teiseks sõitis end võitja kaasmaalane Markuss Daniels Jauntirans (Kawasaki) ja kolmandaks Genry Arras (Yamaha).

Neljarattaliste sõidus osutus kindlalt parimaks kaks viimast aastat Euroopa meistriks tulnud Kevin Saar (Honda, Catwees Honda Racing), kes võitis nii üldarvestuses, kui ka Quad Open klassis. Üldarvestuses järgnesid pärnakale lätlane Janis Arbidans (Honda) ja Raido Viinapuu (Kawasaki, RedMoto Racing). Quad Openis järgnesid Saarele Paikusel Arbidans ja Martin Toovis (KTM, KTM Racing Estonia), kes tuli aga Eesti meistriks Viinapuu (Hobi klassi punktid lähevad ka Open arvestusse) ja ühelt etapilt puudunud Saare ees.
Quad Hobi klassis tõusid Viinapuu kõrval poodiumile Pärnu Motoclub sõitjad Aigo Soosaar (Yamaha) ja Hendrik Volmer (Honda). Karika võitis Viinapuu Soosaare ja Paikusel tulemuseta jäänud Rainer Palu (Honda, Pärnu MC) ees.
ATV-de kiireim oli Paikusel Lennart Kiivit (Can-Am, Motohai), kes edestas konkurente vähemalt ringiga. Talle järgnesid seekord klubikaaslased Taivo Kaarna ja Kalev Kõivsaar (mõlemad Can-Am). Kiivit võitis ka Eesti karika Kaarna ja finaaletapilt puudunud Ernst Saani ees.

Kestvussõidud ei aga veel selleks aastaks sõidetud. Nimelt peetakse juba 20. oktoobril traditsiooniline Vilaski sügisene kestvuskross ning nädal hiljem Holstre-Nõmme krossirajal Mulgi 100 ringi sõit, kus saab võistelda 1-3 liikmeliste võistkondadega.

Martin Rump lõpetas hooaja poodiumil

Martin Rump (paremal). Foto: Sutton Images

Nädal tagasi Shanghai International F1 ringrajal võidutsenud Martin Rump oli taas võistlustules, kui tuliuuel Ningbo ringrajal peeti Blancpain GT Asia hooaja finaal. Laupäeva hilishommikul toimunud ajasõitudes andsid Franky Chengi 1.43,333 ja Martin Rumpi 1.42,765 kiiremad ringiajad võistlussõitudesse vastavalt 6. ja 9. stardikoha.

Pärastlõunal toimunud 11. etapp algas eriti sündmusterohkelt, kui stardis ja sellele järgnenud esimestes kurvides toimus mitu ahelkokkupõrget. 6ndana startinud Rumpi sõidupartner Franky Chengil õnnestus kokkupõrgetest hoiduda ning väljus teisest kurvist juba kolmandana. Peagi kutsuti rajale ohutusauto, mille taktikepi järgi kulges pea kolmandik sõidust. Peale turvaauto restarti hoidis Cheng kolmandat kohta ning naases 28ndal minutil boksi rehvi- ja sõitjavahetuseks. Rump jätkas sõitu teisel kohal, kui boksipeatusega mööduti Lind/Kodrič ekipaažist. Pinget lisas teine ohutusauto rajaletulek, kui turvaline 14-sekundiline vahe kolmandal kohal sõitva Metzgeriga kokku tõmbus. Teise restardi järel esikolmikus kohad ei muutund ning võitjana finišeeris Foster/Lester Ferrari 488, teisena Rump/Cheng Audi R8, võitjale kaotust 2,502 sekundit, ja kolmandana Metzger/Bruins Mercedes AMG GT kaotusega 4,803 sekundit. Eestlasele oli see Blancpain GT Asia hooaja kolmas poodiumifiniš.

Pühapäeval toimunud viimase etapi stardis oli Rump sunnitud loovutama koha, kui jäi stardi maha maganud Metzgeri taha boksi. Seejärel näitas eestlane head kiirust, tõustes kaks kohta. Alanud boksipeatuste tõttu tuli Rumpile ette mitmeid ringiga mahajääjaid. Seetõttu tehti kiire otsusega plaanitust varasem boksipeatus. Eestlane andis vahetuse üle 8ndana. Lisaks tavapärasele tuli boksis kanda ka 10-sekundiline ajatrahv eelnenud poodiumikoha eest. Boksist väljunud Cheng tegi suurepärase soorituse, möödudes kolmest Pro-Am klassi sõitjast. Foster/Lester ekipaaži 15-sekundilise Stop-And-Go karistuse järel tõusis Cheng veelgi koha. Finišis oli Cheng neljas, kaotust võitjale 6,288 sekundit.

Hooaja kokkuvõtteks tõusid Rump ja Cheng Silver Cup arvestuses 164-punktiga 3. kohale. Üldarvestuses 116-punktiga neljas koht.

Jüri Vips oli võidukas F3 sarja viimasel etapil

Jüri Vips (keskel). Foto: FIA F3

Jüri Vips oli võidukas Euroopa F3 meistrivõistluste viimasel etapil, lisaks saavutas ühe kolmanda koha ja lõpetas hooaja kokkuvõttes neljandana.

Hockenheimis sõidetud viimasel etapil näitas Motopark võistkonna sõitja Jüri Vips head minekut juba kvalifikatsioonisõitudes, kus sõitis välja ringajad, mis andsid talle kolmeks võistlussõiduks vastavalt viienda, esimese ja kolmanda stardikoha. Laupäeval toimunud avasõidus õnnestus Vipsil mööduda kahest konkurendist ja finiseeris võistlusel kolmanda kohaga. Teises sõidus näitas parimalt stardikohalt alustanud Jüri Vips võimast minekut ja võitis sõidu tänavuse meistritiitli kindlustanud Mick Schumacheri ees enam kui kolme sekundiga. Poodiumikohta jahtis Vips ka kolmandas sõidus, aga kahjuks sõideti stardi järgses saginas talle kergelt tagant sisse, mille tõttu tegi eestlane pirueti ja langes sõitjate rivi lõppu, kust tal õnnestus lõpuks tõustas taas punktikohale, finišeerides kümnendana.

Jüri Vips: “Nädalavahetuse ja hooaja lõpp kujunes natuke ebameeldivaks, sest ilma selle avariita, kus mulle viimases sõidus sisse sõideti, oleksin saanud hooaja kokkuvõttes teise koha. Sellega oleksin kokku saanud ka F1 superlitsentsiks vajalikud punktid. Muu kõik oli positiivne, sest kiirus oli hea. Ma teadsin ette, et suure tõenäosusega üritatakse mind välja nügida, et Robert Shwartzman saaks kokkuvõttes kolmanda koha. Ja nii läkski. Novembris on kavatsus sõita ka Macau GP-l.”

2018. aasta Euroopa F3 meistrivõistluste kokkuvõttes saavutas Jüri Vips neljanda koha.

Ralf Aron lõpetas F3 hooaja poodiumikohaga

Ralf Aron. Foto: Prema Powerteam

Ralf Aron tegi Hockenheimi ringrajal toimunud Euroopa F3 meistrivõistluste viimasel etapil kolm suurepärast sõitu, milles saavutas vastavalt kuuenda, kolmanda ja neljanda koha.

Esimeses kvalifikatsioonis polnud Ralf Aroni auto seadistus kõige sobivam ja nii teenis Prema Powerteami sõitja avasõiduks 12. stardikoha. Teine kvalifikatsioon kulges juba palju paremini ja nädalavahetuse ülejäänud kaheks sõiduks sõitis Ralf Aron välja kaheksanda ja viienda stardikoha. Laupäeval toimunud esimeses sõidus toimus Aroni ees mitmeid avariisid ja nii õnnestus tal tõusta lõpuks kuuendale kohale. Teises sõidus oli Ralf Aroni kiirus väga hea ja ta tõusis stardi järel kiirelt kolmandaks ning asus võistluse liidrite Jüri Vipsi ja Mick Schumacheri kannule. Võistluse lõpetaski Ralf Aron kolmanda kohaga. Pühapäeval toimunud kolmandas sõidus parandas Aron stardi järel taas oma kohta, aga tihedas grupis kuuendasse kurvi saabudes sõitis tagant sisse Vipsile ja samas sõideti sisse ka Aronile endale. Ralf ületas finišijoone küll neljandana, aga sai avarii eest karistada ja langes tulemustes esikümnest välja.

Ralf Aron: “Kiirus oli nädalavahetusel päris hea. Teine kvalifikatsioon ja kõik võidusõidud olid kulgesid hästi. Esimeses sõidus sõitsin vanade rehvidega ja seetõttu kõrgemale tõusta ei õnnestunud. Aga teine sõit kulges väga hästi ja ka kolmandas sõidus tegin hea stardi ning õnnestus oma positsiooni ühe koha võrra parandada. Schumacher ja Vips jäid kuuendas kurvi keskel peaaegu seisma, ja nii sõitsin kergelt Vipsile tagant sisse ning samas sõideti ka mulle tagant otsa. Mingisugused jutud meelega tehtud avariist on aga täielik jama. Hooaja kokkuvõttes saavutatud tulemus on muidugi pettumus, aga positiivne on see, et ise tegin väga vähe vigu. Novembris on kavatsus osaleda veel Macau GP-l.”

Euroopa F3 meistrivõistluste kokkuvõttes saavutas Ralf Aron kuuenda koha.

51.Saaremaa ralli võitsid Georg Gross – Raigo Mõlder

Georg Gross – Raigo Mõlder. Foto: Raivo Remmelgas

Eesti autoralli meistrivõistluste ja Estonian R2 Challenge hooaja viimase etapi, Saaremaa rallil teisel võistluspäeval, sõideti kaheksa kiiruskatset, mille hulgas ka Saaremaa ralli klassikud Kaugatoma, Undva ja Leedri.

Laupäevast võistluspäeva alustasid liidrina Georg Gross – Raigo Mõlder (Ford Fiesta WRC). Avapäeva järel hoidsid teist kohta Ken Torn – Kaido Kaubi (Ford Fiesta R5), kes jäid liidritest maha 12,9 sekundiga. Absoluutarvestuse kolmandad olid reede järel Egon Kaur – Silver Simm (Ford Fiesta Proto), kes jäid Gross – Mõlderist 24,1 sekundi kaugusele.

Kuigi hommiku avakatsena sõidetud Karujärve võidu, pidid Gross – Mõlder loovutama Kaur – Simmile, siis sealt edasi enam midagi konkurentidele ei kingitud ning võistluse viimase katsena sõidetud Lindmetsa finišis said Georg Gross – Raigo Mõlder tähistada karjääri teist ühist Saaremaa ralli võitu. Grossile oli see karjääri kolmandaks võiduks piloodina ning möödunud aastast on Rakverest pärit mehel ette näidata ka võit kaardilugejana, Ott Tänaku kõrvalt.

„Kiire hooga sõitmiseks on mul selle autoga veel palju õppida, kuigi paar katset tulid juba päris hästi välja ja hea tunne oli. Eks kuna neid sõidukilomeetreid on see aasta vähe olnud, siis on raske sellist kiirust hoida, mida tahaks. Hooaja kokkuvõttes meil küll siin enam tiitlikaitsmise osas mingit võimalust polnud, a see uus auto andis suure tõuke. Tahan tänada Ott Tänakut, kes mulle selle võimaluse pakkus ja tema isa Ivarit ning kogu OT Racing meeskonda, kes said selle maailma tasemel auto hooldamisega suurepäraselt hakkama,“ võttis Georg Gross oma karjääri kolmanda Saaremaa ralli võidu kokku.

Gross – Mõlderi järel lõpetasid hooaja viimase meistrivõistluste etapi teisena Egon Kaur – Silver Simm, kes nagu eelpool juba mainitud võitsid proto autol ka ühe kiiruskatse. 11 kiiruskatse kokkuvõttes jäid Kaur – Simm, Gross – Mõlderist maha minuti ja 24,3 sekundiga.

„Meil oli sel hooajal erinevatel põhjustel palju katkestamisi, aga siia hooaja lõppu selline ilus tulemus, teeb meele rõõmsaks. Eriti hea oli veel see, et saime Georgilt ühe katsevõidu ka ära napsata ja portole uue WRC ees katsevõit, see oli magus,“ sõnas Egon Kaur eduka Saaremaa ralli lõpuks.
Ralli lõpetasid kolmandana koduteedel sõitnud Ken Torn – Kaido Kaubi. Ford Fiesta R5 sõitnud mehed jäid võitjatest maha minuti ja 29,7 sekundiga. Kuigi Torn sõitis Saaremaal neljaveolise autoga, siis sellest hoolimata kuulus talle hooaja kokkuvõttes juba eelnevalt kindlustatud EMV6 klassi meistritiitlile ka EMV2 ehk esiveoliste absoluutarvestuse meistritiitel. Lisaks kuulub Tornile ka tänavuse aasta Estonian R2 Challenge esikoht.

„Kogemus oli seda väärt, mida tulime siia saama. Saime rallit nautida ning autoga harjuda. Kogemus oli suurepärane,“ võttis Torn oma esimese neljaveolise autoga sõidetud ralli kokku.

Viimasel katsel pidid mootoriprobleemide tõttu teiselt kohalt neljandaks kukkuma Valerii Gorban – Sergei Larens (Mini Cooper WRC). Hooaja kokkuvõttes kuulus Ukraina – Eesti ühisekipaažile EMV1 ehk neljaveoliste autode arvestuse 2018. aasta meistritiitel.

EMV3 ehk N4, R5 ja S2000 arvestuse hooaja viimase etapi parimad olid Torn – Kaubi. Eestlaste järel said klassi teise koha Tomi Tukiainen – Mikko Pohjanharjo (Škoda Fabia R5). Soomlased jäid võitjatest maha minuti ja 20,4 sekundiga. Klassi kolmandad olid möödunud aastal Saaremaal absoluutarvestuses kolmandad olnud Raul Jeets – Andrus Toom. Škoda Fabia R5 sõitnud mehed jäid Torn – Kaubist maha minuti ja 32,3 sekundiga. EMV3 klassi meistritiitli olid endale juba enne Saaremaa rallit kindlustanud Allan Popov – Aleksei Krylov.

Neljaveoliste rahvusliku klassi EMV4 (E12) autode arvestuse Saaremaa ralli parimad olid Aiko Aigro – Urmo Piigli (Mitsubishi Lancer Evo VIII). Klassi teine koht Timo Pulkkinen – Lasse Miettineile (Subaru Impreza WRX). Soomlased jäid eestlastest maha minuti ja 16,1 sekundiga. Klassi kolmas koht Edgars Balodis – Lasma Tolele (Mitsubishi Lancer Evo VIII). Võitjatele kogunes neil lõpuks kaotust minut ja 33,6 sekundit. Klassi meistritiitli viisid tänavu Lätti Emils Blums – Didzis Eglitis.

Kuni kaheliitrise mootoriga kaheveoliste autode klassis EMV5 võitsid hooaja viimasel etapil võidu ning teenisid esikoha ka meistrivõistluste arvestuses, Kristo Subi – Raido Subi (Honda Civic Type-R). Vendade Subide edu Saaremaal teisena lõpetanud Karmo Karelson – Tanel Kasesalu (Honda Civic Type-R) ees oli 5.45,4 ja Janno Pagar – Igor Traut (Honda Civic Type-R) ees 12.20,9.

Kaheveoliste kuni 1,6 liitrise mootoriga autode EMV6 klassi ja Estonian R2 Challenge arvestuses võtsid Saaremaal etapivõidu Roland Poom – Ken Järveoja (Ford Fiesta R2T). Mõlema arvestuse teised olid Kaspar Kasari – Hannes Kuusmaa (Peugeot 208 R2), kes jäid Poom – Järveojast minuti ja 34 sekundi kaugusele. Klassi kolmas koht esimest korda Ford Fiesta R2T autol sõitnud Janar Tänak – Silver Bakhoffile. Võitjatest jäid nad maha kolme minuti ja 49,7 sekundiga.

Rahvusliku rühma EMV 7 (E11) klassis, kus sõidetakse üle kaheliitrise mootoritega autodega ja kaheveoliste absoluutarvestuse EMV2 parimad Marko Ringenberg – Allar Heina (BMW M3). Nende edu Justas Tamašauskas – Vaidas Šmigelskas (BMW M3) ees oli 1.27,6 ja Karl Jalakas – Martin Moondu (BMW M3) ees 5.01,5. Klassi meistritiitli võitsid Saaremaal viimasel katsel katkestanud Madis Vanaselja – Jarmo Liivak.

Kaheveoliste klassi EMV8 (E10) hooaja seitsmenda etapi parimad olid Robert Virves – Sander Pruul (Opel Astra). Klassi teisena lõpetasid Mika Rantasalo – Ali-Ossi Takala (Opel Kadett), kes jäid eestlastest 24,4 sekundi kaugusele.

EMV8 klassi Saaremaa ralli kolmas koht ning 2018. aasta meistritiitel võistluspaarile Martin Saar – Karol Pert (VW Golf 2). Värsked meistrid jäid Saaremaal klassivõitjatest kahe minuti ja 42,8 sekundi kaugusele.

Rahvusliku E-rühma klassis EMV9 (E9), kus sõidetakse 1,6 liitrise mootoriga kaheveoliste autodega võtsid klassivõidu Tauri Pihlas – Ott Kiil (Toyota Starlet). Klassi teise koha said Kermo Laus – Rainer Laipaik (Nissan Sunny), kes jäid võitjatest 14,8 sekundi kaugusele. Klassi kolmandad olid Raido Laulik Tõnis Viidas. Nissan Sunnyl sõitnud mehed jäid võitjatest minuti ja 18,9 sekundi kaugusele. Klassi tänavuse meistritiitli viisid Venemaale Klim Baikov – Andrey Kleshchev.

Veoautode EMV10 arvestuse hooaja viimase ralli võidu võtsid Tarmo Bortnik – Rain Kaljura (GAZ 51A). Klassi teine koht Veiko ja Toivo Luikanenile (GAZ 51). Bortnik – Kaljurast jäädi maha täpselt 50 sekundiga. Hooaja viimase etapi kolmas koht Ants Kristall – Harri Jõessarele (GAZ 51), kes jäid võitjatest maha 7.03,6. Veoautode arvestuse tänavune meistritiitel Taavi Niinemets – Esko Allikale.

Järjekorras 51.Saaremaa detailsed tulemused ja lõppjärjestuse leiab: http://autosport.ee/results/?race_id=408&race_ss_id=899&race_ss_class_id=0&

Võrtsjärvel selgusid Eesti enduro meistrid

Martin Leok. Foto: Edgar Seemendi

Neljast etapist koosnenud enduro Eesti meistri- ja endurosprindi karikavõistlused leidsid lõpplahenduse Võrtsjärve ääres. Raske katsumuse absoluutvõitjaks tuli Martin Leok (Sõmerpalu MK, KTM, 1:07.57), kellele järgnesid Priit Biene (RedMoto Racing, Husqvarna, +37,3 sek) ja Veiko Rääts (Sõmerpalu MK, Sherco, +2.28,6).

Võistlusklasside kaupa vaadates tuli Rääts E-1 klassi võitjaks. Ülejäänud poodiumikohad hõivasid selles klassis soomlased Kosti Kirjavainen (RedMoto Racing, Sherco) ja Jani Salonen (KaMoKe, KTM). Poodiumilt jäi esimesena välja Aigar Leok (Sõmerpalu MK, Yamaha), kes kaotas palju aega mõlemal endurokatsel. Sellest hoolimata tuli Aigar Leok 128 punktiga E-1 klassi Eesti meistriks. Teine oli Rääts (96 p) ja kolmas Salonen (67 p).

Absoluutarvestuse kaks esimest hõivasid parimad kohad ka E-2 klassis, kus võitjaks tuli Martin Leok ja teine oli Priit Biene. Klassi kolmas oli Tajo Andressoo (Sõmerpalu MK, KTM). Meistrivõistluste arvestuses oli samuti esimene Martin Leok (142 p), teine Biene (95 p) ja kolmas Võrtsjärvel neljanda kohaga leppima pidanud Teemu Latostenmaa (71 p).

Terve hooaeg E-3 klassi valitsenud Elary Talu (Sõmerpalu MK, KTM) oli Võrtsjärvel sunnitud pärast esimest krossitesti katkestama ning nii tuli klassis võitjaks Priit Palatu (Sõmerpalu MK, KTM), teine oli Toomas Triisa (RedMoto Racing, Husqvarna). Eesti meistrikulla teenis ikkagi Talu (129 p), teine oli Triisa (91 p) ja kolmas Palatu (54 p).

E-40+ klassis tuli tihedas võitluses esimeseks Vaido Kalm (Sõmerpalu MK, KTM), kes edestas vaid 3,3 sekundiga Rene Jerbachi (RedMoto Racing, Jawa). Kolmas oli Jarko Metsis (RedMoto Racing, Husqvarna). Meistrikarika viis koju Kalm (101 p), teine oli Jerbach (64 p) ja kolmas soomlane Mika Karma (50 p), kes võttis osa vaid avaetapist.

Juunioride arvestuses teenis Võrtsjärvel esikoha Niklas Laankoski (KaMoKe, Yamaha), kellele järgnesid Tino Nuuttinen (KaMoKe, TM) ja Egert Säärits (Kagu MK, KTM). Meistrivõistluste arvestuses võitis Laankoski (146 p), teine oli Nuuttinen (64 p) ja kolmas Jaanus Hugo Ermits (54 p).

E-B klassis oli viimasel etapil teistest üle Andres Kukk (RedMoto Racing, KTM). Teise ja kolmanda koha hõivasid Timo Hermlin (Sõmerpalu MK, KTM) ja Ain-Gustav Bartels (RedMoto Racing, Beta). Eesti karikavõistluste arvestusse kuulunud klassis tuli võitjaks Hermlin (104 p), teine oli Jüri Kommer (77 p) ja kolmas Bartels (54 p).

E-C klassis võidutses Risto Mäeots (Paikuse MK, KTM), teine koht kuulus Mika Lindforsile (RedMoto Racing, KTM) ja kolmas Peeter Karjale (Tartu EK, KTM). Karikavõitjaks tuli samuti Mäeots (84 p), teine oli Lindfors (78 p) ja kolmas Karja (40 p).

V-50+ arvestuses triumfeeris Toivo Nikopensius (Paikuse MK, Yamaha), kes edestas põhjanaabrit Mika Vuorit (KTM) ja lõunanaabrit Andris Kalninšit (Husqvarna). Nikopensius (96 p) tuli ka turvalise edumaaga Eesti karikavõitjaks. Ülejäänud poodiumikohad jagasid Vuori (47 p) ja Tommi Latostenmaa (46 p).

E-Rookie klassis moodustasid neljandal etapil esikolmiku Rene Lehiste (Paikuse MK, Beta), Kristjan Koha (Paikuse MK, KTM) ja Keito Kirk (Tartu EK, KTM). Karika saab pea kohale tõsta Lehiste (82 p), teine oli Koha (63 p) ja kolmas Tauri Raidoja (30 p).

V-60+ klassis võitis Võrtsjärvel Reijo Kivelä (Yamaha), kes tuli ka Eesti karikavõitjaks. Naisi viimasel etapil kahjuks stardis polnud, kuid hooaja kokkuvõttes kuulus esikoht soomlannale Iina Turkkile.

20. oktoobril lõpetatakse kodune endurohooaeg Vasalemma Hard Enduroga, toimumispaigaks Vasalemma karjäär.

Marten Männile kõrge tasemega jetispordi IJSBA World Finals üheksas koht

Marten Männi

Pühpäeval sõideti USA’s, Arizonas tänavune IJSBA World Finals. Ski GP klassi sõitjatest oli kohal maailmameistrivõistluste paremik, kellele pakkusid konkurentsi kohalikud sõitjad. Rahvusvahelise Veemoto Liidu UIM jooksva edetabli liider Marten Männi koht oli kolme sõidu kokkuvõttes üheksas, mis oli väike pettumus, kuid
keerulistes oludes suutis ta näidata head kiirust ja selle sai kanda nädalavahetuse plusspoolele.

Võistluspaigaks oli Lake Havasu, kus IJSBA World Finals toimus juba 37. korda. Pro Ski Modified klass, kus Männi sõitis, startis pühapäeval. Ilmaolud olid kohapeal läbi nädala väga muutlikud ja pühapäevased sõidud peeti küllalt suure tuulega, mis tegi olud vee peal keerulisemaks. Esimeses kahes sõidus oli Männi üheksas ja kolmandas 12. kohal, kokku tähendas see üheksandat kohta.

“Tänavu olid kohapeal erakordselt keerulised olud. Me ei saanud sellistes oludes enne teste teha, seega oli tehnika natukene häälest ära. Stardid ei olnud head ja pidin igas sõidus palju energiat kulutama möödasõitudele, mis sellistes oludes olid väga keerulised teha. Kui sain sõita koos esiotsa sõitjatega, oli kiirus suhteliselt okei ja suutsin sammu pidada. Paraku tegin paar sõiduviga liiga palju ja kaotasin nendega kätte võideldud kohti, sellest ka kehvemapoolsem tulemus,” võttis Männi tänavuse IJSBA World Finals võistluse kokku.

Esikolmiku kohad kolme sõidu kokkuvõttes jagasid omavahel ära MM-sarja sõitjad. Kolme sõidu kokkuvõttes oli võitja Quinten Bossche, teine oli Raphael Maurin ja kolmas koht kuulus MM-sarja liidrile, Kevin Reitererile. Marten Männi on MM-sarjas seitsmendal kohal ja sõita on veel üks etapp, 11.-14. detsembril Araabia Ühendemiraatides, Sharjah’s sõidetav võistlus.

Martin Rumpi ajalooline võit Hiinas

Martin Rump. Foto: Sutton Images

Shanghais Hiina GP ringrajal toimus möödunud nädalavahetusel esmakordne SIC888 kestvussõit, mille eesmärgiks oli 888 km pikkuse distantsi ehk 163 ringi kiireim läbimine.

Rajaolud püsisid Laupäeval nii treeningsõitudes ja kvalifikatsioonsõidus kuivana ning eestlasel õnnestus kvalifitseeruda Rump/Bao/Bo number 888 Audi R8 GT3 esimesele stardikohale ringiajaga 2:04.042, edestades lähimat konkurenti Picariello/Lee/Couto 0,47 sekundiga. Kokku kvalifitseerus 22 GT3, GTM,GTC, TP1 ja TP2 klassi autot.

Pühapäeval toimunud 888- kilomeetri pikkuses võidusõidus õnnestus Rump/Bao/Bo ekipaažil vältida kontakte, rehvipurunemisi ja mehaanilisi viperusi. Kerges vihmasajus finišijoone esimesena ületanud Rump sai läbimise ajaks kirja 6:17:35.143. Teisena oli finišis Rumpi tiimikaaslaste Cheng/Fong/Sun Audi R8, vaheks 1 minut ja 32,993 sekundit.

Martin Rump: “Bao ja Bob (Bo) olid äärmiselt tublid. Suur aitäh Audile ja Absolute Racingule – tänu kogu tiimi suurele pingutusele teenisime esmakordse SIC888 üldvõidu! Kahe amatööriga ühes autos olime konkurentidega võrreldes nõrgemas positsioonis, kuid me keskendusime oma sõidule ning lõpuks luges kõige rohkem igasugustest takistustest hoidumine ja järjekindlus. Sõitsime 888 kilomeetrit autos number 888 – ma arvan, et see oli meie õnnenumber.”

Eesti saavutas Rahvuste krossil 9. koha

Lõppenud nädalavahetusel sõideti Ameerika Ühendriikides RedBud’i krossirajal maailma suurim motokrossiüritus Rahvuste kross. Eesti meeskond tegi sarnaselt eelmistele aastatele korraliku võistluse ja lõpetas taas esikümnes.

Esimesena asusid eestlastest võistlustulle Rahvuste krossil juba 18ndat korda osalev Tanel Leok (Husqvarna) ja esmakordselt Rahvust krossil võistlev Hardi Roosiorg (KTM). Leok sai hea stardi, kuid takerdus stardikurvis toimunud kukkujate hulka ning kaotas palju kohti. Seejärel tegi Leok aga kiiret tempot ning tõusis lõpuks 12ndaks. Roosiorul oli tagasihoidlikum start ja hoolimata sellest, et tal tuli paar kukkumist, oli ta siiski 24. Sõidu võitis värske MXGP maailmameister hollandlane Jeffrey Herlings (KTM) prantslase Gautier Paulini (Huswqvarna) ja tänavuse MX2 klassi maailmameistri hispaanlase Jose Prado (KTM) ees. Peale esimest sõitu oli Eesti 8ndal kohal.

Teises sõidus tegi Harri Kullas (Husqvarna) väga hea stardi ning oli kohe esikümnes, kus ta heitles end lõpuks 7ndaks. Roosiorg oli alguses sarnaselt esimesele sõidule kolmanda kümne lõpus, kuid seejärel läks sõit ülesmäge ja lõpujoone ületas ta 21. kohal. Sõidu esikolmiku moodustasid hollandlane Glenn Coldenhoff (KTM), austraallane Hunter Lawrence (Honda) ja Prado. Eesti tõusis selle sõiduga 7ndaks.

Viimases sõidus ei saanud Kullas ja Leok nii head starti, kui esimeses ning nad pidid tõsist tööd tegema, et ette poole jõuda, mis ka õnnestus ning Kullas sai sellest sõidust lõpuks 12nda ja Leok 19nda koha. Sõidu parim oli taas Coldenhoff Herlingsi ja Paulini ees.

Kui nõrgim tulemus maha arvatud võitis Rahvuste krossi viiendat aastat järjest Prantsusmaa (35 punkti), teised olid itaallased (32 p) ja kolmandad hollandlased (41 p), Eesti sai 71 punktiga 9. koha. Individuaalses arvestuses oli Leok MXGP klassis 5., Roosiorg MX2s 11. ja Kullas Openis 6.

2019 aasta Rahvuste kross sõidetakse Hollandis Assenis ning aasta hiljem kuulsal Erneé rajal.

Eesti sai noorte Rahvuste krossil üheksanda koha

Täna Belgias toimunud noorte Rahvuste krossil oli Eesti meeskond üheksas, klassis 65cc võitsid Richard Paat, Mark Peterson ja Romeo Pikand koguni kolmanda koha.

Kui laupäeval kvalifikatsioonisõitude ajal oli 22 soojakraadi ja rada tolmas, siis täna oli ilm sombusem ja kümme kraadi jahedam ning eestlastele sõiduks sobivam. Pühapäevahommikuses warm-up’is tegidki väga head sõidud Hans Priidel (Open) ja Richard Paat (65cc) – vastavalt 2. ja 6. koht!

Võistlussõitudes sai klassis 65cc Richard Paat esimese sõidu stardist 10ndana minema, tegi väga hea sõidu ja lõpetas 7. Romeo Pikand kukkus aga stardikurvis ja võitles end viimaselt kohalt 18ndaks, Mark Peterson oli 16. Ka teises sõidus tegi Paat sama tugeva tulemuse ehk oli 7., Peterson tegi ühe oma elu parima sõitu ja võitles end seekord 27. positsioonilt 12. kohale, Pikand oli selles sõidus 14. Kokkuvõttes sai Eesti selles klassis Läti ja Soome järel koguni kolmanda koha.

Open klassi esimeses sõidus Hans Priidel kukkus 4. koha pealt ja lõpetas 17., Jörgen-Matthias Talviku oli kohe tema järel 18. Marek Künnapasele hüpati aga selga ja ta pidi katkestama. Teise sõitu läkski Künnapas ainult starti ning kuna ratas oli katki, tuli ta ka kohe maha. Priidel tegi seekord aga hea tulemuse, olles 9. ja Talviku sai teises sõidus 21. koha. Open klassi kokkuvõttes oli Eesti 10, klassivõit läks Suurbritanniale.

Klassis 85cc sai Tristan Uiga esimeses sõidus hea stardi, kuid kukkus, ka Mihkel Kallion kukkus stardis ja hakkas tagant võitlema. Finišis oli Joosep Pärn 26., Uiga 33. ja Kallion 35. Teise sõidu parim eestlane oli Kallion 22. kohal, Uiga 25. ja Pärn 33. 85cc klass oli eestlastel kolmest kõige nõrgem, Eesti sai 12. koha, klassi võitis Saksamaa.

Kolme klassi kokkuvõttes sai Eesti 9. koha (375 punkti), võitis Läti (199 p).

Eesti noored osalesid Belgias toimuval Coupe de l’Avenir nimelisel võistlusel, mida selle formaadi järgi kutsutakse ka noorte Rahvuste krossiks, kolmandat korda. Võistlus ise on ajalooline ja toimus juba 47ndat korda. Sealt on välja kasvanud paljud tänased ja endised tipptasemel sõitjad.

Eesti sõitis end kindlalt Rahvuste krossi finaali

(vasakult) Tanel Leok, Harri Kullas ja Hardi Roosiorg. Foto: Karli Saul

Laupäeval sõideti Ameerika Ühendriikides RedBud’i rajal maailma suurima motokrossiürituse Rahvuste krossi kvalifikatsioonid ja selgusid need maad, kes pühapäevastesse finaalidesse pääsesid. Eestile algas võistlus keeruliselt, kuid päeva lõpuks oldi siiski kindlalt finaalis.

Esimesena asus eestlastest stardijoonele Rahvuste krossil juba 18ndat korda osalev Tanel Leok (Husqvarna), kes sai hea stardi ja oli kohe esikümnes, kus ta sõitis enamus sõidust. Kahjuks hakkas aga eestlase tsikkel sõidu lõpus streikima ning Leok veeres üle lõpujoone 25ndal kohal. Sõidu võitis itaallane Antonio Cairoli (KTM) sakslase Ken Roczeni (Honda) ja stardikurvis kukkunud ning viimaselt kohalt kolmandaks sõitnud tänavuse MXGP klassi maailmameistri hollandlase Jeffrey Herlingsi (KTM) ees.

Järgmises sõidus startis esmakordselt Rahvust krossil võistlev Hardi Roosiorg (KTM), kes sai tagasihoidliku stardi ning oli alguses kolmandas kümnes. Sõidu jooksul noormehe tempo aga paranes ja lõpujoone ületas ta 16ndal kohal. Sõidu esikolmiku moodustasid prantslane Dylan Ferrandis (Yamaha), austraallane Hunter Lawrence (Honda) ja sakslane Henry Jacobi (Husqvarna).

Viimases sõidus sai Harri Kullas väga hea stardi ja oli kohe 7ndal kohal ning sõidu edenedes suutis ta oma kohta parandada ja oli lõpuks viies jäädes neljandast kohast ainult sekundi. Esimeseks kihutas end selles sõidus hollandlane Glenn Coldenhoff (KTM), kellele järgnesid ameeriklane Justin Barcia ja belglane Jeremy Van Horebeek (mõlemad Yamaha).

Kui nõrgim tulemus maha arvatud võitis kvalifikatsiooni Holland (4 punkti), teised olid itaallased, kes kogusid prantslastega võrdselt 5 punkti. Eestile kuulus 21 punktiga 12. koht, kusjuures sama arvu punkte said 11nda koha saanud Kanada ja 13ndaks tulnud belglased.

Pühapäeval sõidetakse kolm finaalsõitu, kus kõikides osaleb igast riigist kaks sõitjat. Esimesena lähevad meie sõitjatest rajale Leok ja Roosiorg ning seda kohaliku aja järgi kell 13:10 (Eestis 20:10).

Tulemustel saab silma peal hoida veebilehel www.mxgp.com.

Pages