Akudest

AKUDEST!

Elektrolüüt/happeakude laadimisest

Neeme küsib, Erik vastab.

>Kui akul vedelikutase liig madal, soovitatakse kenasti dest vett juurde lisada.

Vesi on see, mis akust välja keeb, mitte happesoolad! Seega tuleb vedelikutaseme taastamiseks lisada ainult destilleeritud VETT. NB! dest. vesi peab olema VÄRSKE! Seisnud vesi kipub olema ebapuhas ja hapetunud.

>Autokauplustes müüakse ka akuhapet. Nii, milleks see hea on.

Akuhappest tehakse dest. veega segades elektrolüüti, millega täidetakse uusi
kuivasid akusid.

>Koristasin oma lödikappi ja leidsin, et olen kunagi ostnud liitri akuhapet ja 2 liitrit akuvett.

Viska minema (utiliseeri). Kindlalt liiga vanad.

>1. Millisel juhul vajalik akuhape

Uuele kuivale akule, aga mitte puhas hape, vaid ELEKTROLÜÜT. Kuivalt laetud akudele erikaaluga 1,28 (1 mahuosa hapet, 3 mahuosa vett). Laadimata kuivadele akudele erikaaluga 1,14 (1 mahuosa hapet, 7 mahuosa vett).
Laadimata kuivasid akusid tänapäeval praktiliselt kuskilt enam ei saa.

>2. Millisel juhul dest vesi

Elektrolüüdi taseme taastamiseks valatakse peale. Taset kontrollitakse vähemalt kord kuus, kui aku "keeb" kasutamisel kõvasti, siis ka isegi kord-paar nädalas (laadimispinge liiga kõrge).

>3. Laadimisel kostab kerge kihin - mis toimub

Keemiline reaktsioon, eralduvad gaasid. Kõik on ok.

>4. Laadimisel kostab mulin - mis toimub

Aku "keeb", laadimisvool on liiga tugev. Garaazhilaadimisel peaks olema laadimisvool 1/10 aku nimiahtuvusest, nt. kui on 14 Ah aku, siis on paras laadida 1,4-1,5 A vooluga. Ka sulfateerunud akud lähevad kiirelt "keema".

>Silma ja k?rva järgi parim oli Kawa aku, mis alustas laadimist 2,0 amprilt ja l?petas 1,1 amprisel voolul.

Tundub korras olema. Lase olla veel tund-paar laadimisel, peale seda kui vool on kukkunud alla, siis on kindel, et aku on täis. Kui on
tihedusemõõtja, siis on muidugi veel parem asja ajada. Tsikliakudele on olemas tillukesed ujuvate kuulidega tihedusemõõtjad (areomeetrid).
Tsikliakudes on elektrolüüdi kogus nii väike, et ujukiga mõõtjale ei jätku vedelikku, ujuk ei uju.

>Suzu akust lased 1,0 amprit läbi ja poole minuti pärast muliseb (keeb).

Sulfateerunud aku tunnus.

>V?tad klemmid küljest ja 5 minuti jooksul kukub pinge ise 13,5-lt 8,6-le.

Vii tankla "halli kasti"...

Surnud (sulfateerunud) akut laadides tõuseb selle pinge kiiresti üles, laadimisvool kukub alla ja aku ise hakkab mulinal "keema". Sellise akuga pole enam palju midagi teha.
Aku üldise seisukorra üle aitab otsustada koormustest. Pane näiteks 55/60 halogeenpirn akule koormuseks (üks niit korraga) ja digivoltmeeter ka peale ja jälgi, mis toimub. 55W pirniga on tühjendusvool ligikaudu 4-4,5 A. Korras
(tsikli)aku pinge püsib sellega 12 V ligiduses päris kaua, mitugi tundi. (Siinkohal me ei räägi pisikestest akudest, ikka 14-20 Ah)

Sildid: