Tsikkel talvekorterisse

Tsikkel talvekorterisse (autoleht 16.11.2005)

Igal sügisel on hoolivad mootorrattaomanikud endalt küsinud, mida peaks tegema enne sõiduki talvepuhkusele jätmist. Veeretada niisama kuuri alla või midagi enamat?
Tsikkel elaks ka ilma midagi tegemata talve üle, aga et kevadel oleks muretum hooldatud masinaga sõitu alustada, anname teile mõne nipi.

Kus tsiklit hoida?
Parim variant on kuiv ja jahe ruum, kus on vähe temperatuurikõikumisi. Ruum olgu pigem jahedam kui soojem ja tingimata kuiv. Niiske kelder on sama halb variant kui parklas katte all seismine.

Tsikli talveuneks ettevalmistamisel tuleks täita kõik või olulisemad järgmistest punktidest, soovitatavalt samas järjekorras.
1. Pese ja kuivata mootorratas korralikult. Pori ja linnumustus võivad kevadeks olla päästmatult värvi sööbinud.
2. Sõida tsikkel korralikult soojaks. See eemaldab mootorisse tekkinud kondensaadi ning muudab õli vedelamaks.
3. Vaheta õli ja filtrid. Õli peab tingimata olema töötemperatuuril, et kõik välja voolaks. Täida karter värske õliga ettenähtud tasemeni. Vana õliga või üldse ilma õlita säilitamine ei ole mõistlik. Pea meeles, et õli tuleb vahetada vastavalt tsikli valmistajatehase ettekirjutusele või vähemalt kord aastas, kui läbisõit vahetusvälbani ei ulatu.
4. Plekist paak täida ääreni. See hoiab ära rooste tekkimise paagi seintele. Meie kütuse kvaliteeti arvestades võiks paaki enne täitmist lisada ka kütusestabilisaatorit, mis ei lase kütusel karburaatoris vaigustuda. Pärast seda tuleks lasta mootoril veidi töötada, et stabiliseeritud kütus ka karburaatoritesse jõuaks. Kui lisandi ost liigse kuluna tundub, aitab ka karburaatorite tühjendamine. Reeglina on kaasaegsetel mootorratastel selleks karburaatori ujukiruumi allosas küljele või taha vaatav kruvi, mida veidi avades ujukiruumist kütus välja niriseb.
5. Määri kett.
6. Võta küünlad maha. Kui on tahtmist kõike perfektselt teha, pihusta silindritesse veidi õli. Seejärel pööra tagarattast seesoleva käiguga mõned täispöörded. Keera küünlad uuesti pesadesse ning ära neid ülearu pinguta. Kaasaegsetel tsiklitel on küünaldeni pääsemine keeruline ja aeganõudev ning enamasti ei viitsita seda etappi ette võtta.
7. Summutisse õli. Kui väljalaskesüsteem on jahtunud, pihusta summutitesse veidi universaalõli (WD40 või analoogne) ning sule need tihedalt. Ka õhupuhasti ava, mis reeglina on istme all, tuleks sulgeda.
8. Eemalda aku. Lae aku korralikult täis ning pane jahedasse hoiule. Kui tsikli säilituskohas temperatuur alla nulli ei lähe, võib aku ka peale jätta. Tühi aku kardab külma ning külmub lõhki! Laetud akule pole paarkümmend miinuskraadi mingi probleem. Talve jooksul soovitatakse akut vähemalt paar korda laadida, ideaalne oleks kord kuus. Müügil on laadijad, mille võib jätta aku külge ning mis ise määravad laadimisvajaduse.
9. Rehvid pooltäis. Pumpa rehvid pooleldi täis ja aseta tsikkel keskhargile, selle puudumisel puupakule või tellisereale. Nii on rehvid ja vedrustus koormusevabad.
10. Piduriklotsid eemale. Kui võimalik, suru piduriklotsid kettast veidi eemale, et need jälgi ei jätaks.
11. Kaitse kroomi ja värvi. Esivedrustuse torude kroompindadele soovitatakse pihustada universaalõli, ka muudele haljastele metallosadele ei tee see paha. Ettevaatlik tuleb olla piduriketastega, millelt õli tuleb kohe eemaldada. Värvile panna kaitseks määre või vaha.
12. Kata ratas kinni. Tsikli peale laota tolmu kaitseks õhku läbi laskev kate. Kindlasti ei tohi katta kilega, mille alla kondenseerub niiskus.
Vastavalt oskustele ja laiskusastmele võib ratta juures ka vähem toimetada, kuid õlivahetusse, kütusesse ja akusse puutuvat tuleks tõsiselt võtta. Püüa alla suruda tung tsiklit hoiuperioodil käivitada, see teeb vaid halba. Kärsitusperioodil võid puhastada ja õlitada trosse, kontrollida ratta-, rooli- ja kiigelaagreid, vahetada jahutus- ja pidurivedelikku, amortisaatoriõli, küünlaid ning piduriklotse, hooldada õhufiltrit. Või jätta need spetsialisti teha.

Meelis Saar

Sildid: